5 saker du kan göra för att få ut mest av din ledighet

Ut och gå!

En promenad gör väldigt mycket. Gå en lång tur, eller en kort, men det viktigaste är att du gör det. Har du möjlighet att promenera i skogen så gör det.
Glöm inte att lägga mobiltelefonen åt sidan. Podcast, sommarprat eller musik hör till sommaren men istället för yttre intryck ska du lägga märke vad du hör inifrån, utan störmoment.

Rensa

Ställ inga stora ouppnåeliga krav på dig själv utan börja med det du mäktar över och kan ta dig igenom.
Ta ställning till dina behov.
Rensa i garderoben, i köket bland köksredskapen eller i lådan med strumpor.
Rensa ditt flöde i sociala medier, se över vilka vänner som du följer och som följer dig, behöver du verkligen veta vad alla gör samtidigt hela tiden?
Gör en sak i taget. 
När du är klar med en sak belöna dig själv – lyssna på musik, ta en promenad, ring en god vän.  
Sedan fortsätter du att rensa.

Skriv ner dina tankar

Ha alltid ett block och en penna med dig eller vid sidan av sängen där du sover.
Skriv ner allt du kommer på. Det ska inte vara något som tar tid att formulera eller något som blir en svår uppgift.
Det du skriver kanske aldrig kommer att bli läst igen, det handlar om att “tömma huvudet” och att bli av med bruset.
Om tankarna är många som snurrar i huvudet när du har lagt till att sova; ta tag i pennan och klottra ner allt du kommer på. 
När du vaknar på morgonen; skriv utan att tänka – låt texten strömma ut i samma tempo som du tänker den.

Sätt rimliga mål

Om du t.ex. vill börja meditera eller komma igång med någon slags träning under sommaren var ärlig mot dig själv.
Sätt ett mål som du vet med all säkerhet att du kommer att uppnå.
Och det viktigaste av allt – GÖR DET!
Det är bättre och otroligt mycket mer givande att t.ex. meditera 2 gånger i 5 minuter varje vecka än att ha en plan att om att meditera 3 gånger à 30 minuter och få det bara gjort en gång.

Gör det DU har lust till

Ställ dig själv frågan – vad har jag lust till? Gör det innan du tar ett val.
Vad har du verkligen lust till att göra, inte vad du bör göra.
Vad vill du äta ikväll, inte vad bör du äta ikväll. 
Njut av dina val.